Spannende feestdagen

Waarschuwing: Van het westen uit opkomende neerslag die boven de 1300 a 800 meter  als sneeuw gaat vallen. In de westelijke Alpen verkeersoverlast door sneeuw en bevriezing. Aanvankelijk ook kans op ijzel in het laagland. 

Wetter Krimi in de maak
Met een eerste koufront welke de komende 2 dagen over de Alpen zal gaan trekken komt er dan eindelijk een einde aan een lange periode van hogedruk welke de hele maand december het weerbeeld bepaalde. Het weekend en ook begin volgende week spartelt het verder aftakelende bolwerk van hogedruk nog wat tegen maar uiteindelijk zullen Atlantische depressies met hun fronten het weerbeeld in grote delen van west Europa en de Alpen gaan bepalen. Voordat we wat meer in detail op de situatie van de komende dagen ingaan kan ik u alvast vertellen dat we met de feestdagen in het verschiet een heel spannende periode tegemoet zullen gaan en waarvan precieze afloop nog niet vast staat !


Komt de sneeuw dan eindelijk ?

Op de weerkaarten zien we vandaag een actieve depressie met zijn kern boven IJsland aankomen en een daarbij horend koufront trekt in de loop van de dag met bewolking en neerslag de westelijke Alpen binnen. In het voorveld van dit koufront hebben we eerst nog te maken met een zwakke Südföhn.

Op dit moment valt er in het gehele westelijke Alpengebied al wat (lichte) regen of sneeuw en lokaal kan het door de nog koude luchtlaag in de onderste atmosfeer ook ijzelen of sneeuwen. Ten oosten van de Vorarlberg en Tirol wordt weinig tot geen neerslag verwacht door de tegenwerking van de hogedruk en föhn. Algemeen geldt: hoe verder oostelijker en noordelijker (föhn) hoe minder neerslag.


Actuele radarbeeld (roze sneeuw, blauw regen), lokaal is ook ijzel mogelijk (bron
Wettermaps Wetteronline)

Veel sneeuw zuidwestelijke Alpen
Heel anders echter het verhaal voor de zuidwestelijke Franse Alpen. Door een lage drukgebied wat zich boven de Golf van Lion gaat ontwikkelen gaat de neerslag zich hier in de loop van de dag verder intensiveren en tot morgenochtend kan er boven de 1200 a 1400 meter (later ook in de lagere delen) een dik pak sneeuw gaan vallen. Ook in de nacht op vrijdag en vrijdag overdag kan het met voorkeur voor de zuidwestelijk Alpen steeds weer sneeuwen, wel gaat naarmate de dag vordert de fut er meer en meer uit.  De gebieden in en en rondom de Alpes du Sud (Isola 2000) mogen zich ditmaal verheugen op een dik pak sneeuw van 20 tot 40cm en bij gunstige Südweststau ook nog meer.


Isola 2000 (archieffoto). Tot morgenavond kan er hier een tot halve meter
sneeuw gaan vallen, lokaal ook nog aanzienlijk meer

Meer naar het noorden toe gaat er minder vallen maar ook hier gaat tussen de 10 en 30cm sneeuw vallen. Minder sneeuw wordt er verwacht in de Zwitserse Alpen, veel meer dan 10 tot 25 en misschien lokaal 30cm verwacht ik hier niet. Daarbij kunnen de verschillen op korte afstand ook nog eens aanzienlijk zijn, dit geldt met name voor het inner-alpine Wallis waar een lichte föhn met een beetje pech de neerslag in sommige gebieden zou kunnen tegenhouden. Mocht de föhn echter niet al te lang aanhouden dan zit er ook hier 10 tot 20cm in het vat ! De oostelijke Alpen houden het meest droog en afgezien een de föhn is hier verder weinig te merken van het koufront. Mogelijk dat op vrijdag(nacht) in de westelijke Alpen wat neerslag (sneeuw) gaat vallen maar veel heeft dit niet te betekenen.De sneeuwvalgrens ligt bij aanvang van de neerslag nog zo rond de 1300 meter, inner-alpin echter ook tot in de dalen (koude lucht reservoir). Verder is er in het laagland ook nog kans op ijzel ! Met het instromen van de wat koudere lucht daalt de sneeuwvalgrens tot circa 800 a 700 meter.


Neerslag (sneeuw) komende 5 dagen vlgs het WRF model, de komende dagen
zal dit voor de Franse Alpen verder naar boven toe worden aangepast (150cm !))

Zaterdag komen de Alpen weer onder hogedrukinvloed en wordt het overal weer droog en vooral aan de noordkant ook föhnig. De temperaturen gaan weer wat in de lift, dit geldt met name voor de gebieden aan de Alpenoordkant. Zondag trekt een zwakke storing langs de Alpen met weer wat meer bewolking en kans op een vlok sneeuw of wat regen in de lagere delen (sneeuwvalgrens tussen de 1500m in het westen en 1000 meter in het oosten). Mogelijk dat dan ook aan de Oostenrijks Alpennoordkant wat sneeuw valt, grote hoeveelheden staan echter voor zondag nergens op het programma.

Maandag belooft onder invloed van een oost Europees hoog en door een in kracht toenemende zuidwestelijke hoogtestroming een hel aardig dag te worden. De hoogste temperaturen vinden we dan aan de Alpennoordkant waar de Südföhn opsteekt, lokaal kan hier het kwik op 1500 meter stijgen tot 5 a 8 graden. Een stuk kouder blijft het in de gebieden aan de Alpenzuidkant.

GFS temp. 1500m hoogte 23-12, vooral maandag en dinsdag föhnig en zacht aan
de Alpennoordkant. duidelijk kouder aan de Alpenzuidkant

Dinsdag nadert vanaf de Atlantische Oceaan een volgend koufront met bewolking en neerslag de Alpen. Terwijl er in de oostelijke Alpen door tegengas van de hogedruk boven oost Europa niet veel verandert beginnen zich in de westelijke en zuid(westelijke) Alpen de wolken meer en meer te stauen (stuwen) en valt eerste neerslag. Woensdag nadert dan het koufront de Franse Alpen en op ontwikkeling van een lagedrukgebied boven de westelijke Middellandse Zee (Golf van Lion -Genua, nog niet geheel zeker), gaat het er op meer plaatsen neerslag vallen die zich daarbij flink kan gaan intensiveren. De sneeuwvalgrens ligt aanvankelijk rond de 1300 a 1500 meter.


Gisteren berichtten de Franse media al over opkomende sneeuw in de Franse zw. Alpen,
met een beetje pech (geluk ?) gaan ze daar tot kerst compleet insneeuwen

Vanaf woensdag 1e kerstdag wordt het dan heel spannend en ik durft te stellen dat we met een echte "Wetter Krimi" te maken gaan krijgen die voor velen onder u ook nog wel eens "zenuwslopend" zou kunnen gaan worden. Wat de situatie nog moeilijker gaat maken is dat vanaf donderdag de toonaangevende weermodellen GFS en ECMWF met verschillende oplossingen komen. Zo zien we dat het GFS de straalstroom steeds zuidelijker berekent (Pyreneeën- Sicilie- west Turkije) en volgende actieve lagedrukgebiedjes precies over de Alpen gaan trekken. Het wordt dan vanaf donderdag niet alleen kouder er kan dan bij passage van de fronten overal sneeuw van betekenis gaan vallen.

GFS vrijdag 23 december met prachtige winterse kaarten (veel sneeuw)

Het ECMWF is tot en woensdag nog aardig in lijn met het GFS gaat echter dan een ander koers varen. Hier zien we op woensdag, evenals ook bij het GFS, een laag op de westelijke Middellandse Zee ontstaan Dit laag vervolgt daarop als hoogtelaag een koers naar Noord Afrika. Tegelijkertijd bouwt zich in het voorveld van de IJsland depressie een volgende zone van hogedruk boven centraal Europa en de Alpen op. Niks geen zuidelijk verlopend straalstroom en sneeuw. Het wordt dan in plaats van kouder opnieuw zachter met Südföhn tendens, neerslag valt er met dit scenario nauwelijks. Pas in het weekend zou een koufront weer voor wat neerslag en afkoeling kunnen gaan zorgen.


ECMW vrijdag 23 december met een totaal ander en anti winters scenario

Ook in het verdere verloop zien we nog steeds grote verschillen tussen de beide modellen. Het GFS gaat op de koude toer verder met mooie winterse (sneeuw) opties. Het ECMWF  wordt ook welk wat kouder maar in vergelijking met hetgeen ons de Amerikanen voorschotelen toch allemaal maar slapjes.

Het moge duidelijk zijn. Vanaf eerste kerstdag wordt het allemaal heel spannend en eigenlijk kunnen we er nog maar weinig zinnigs over zeggen. Vrij zeker is wel dat de westelijke Alpen gezegend zullen worden met verse sneeuw en de oostelijke Alpen in ieder geval tot en met eerste kerstdag niet op sneeuw hoeven te rekenen (helaas). Voordeel daarvan is echter wel weer dat regen tot een hoogte van 1800 of zelfs 2000 meter geen thema zal zijn omdat het gewoon droog blijft. Mocht het GFS gelijk gaan krijgen en daar gaan we natuurlijk van uit dan kan er vanaf donderdag ook in de Oostenrijkse Alpen sneeuw van betekenis gaan vallen.


GFS ensembles prikpunt centrale Alpen

Tot zover voor dit moment. We zullen tussen onze andere werkzaamheden door proberen een vinger aan de pols te houden en via korte update(s) op de ontwikkelingen terugkomen. Fijne dag en ciao vanuit een inmiddels betrokken Oberwallis.

Volg het weer ook in de volledig vernieuwde app voor iPhone en Android.

Johann Geers, weerman Sneeuwhoogte.nl

Het weerbericht beter interpreteren?

Maak dan een account aan en voeg je favoriete bestemmingen toe. Deze worden dan op onderstaande kaart weergegeven. Met het menu onder de kaart kun je exact zien tot welke gebieden jouw favorieten behoren.

Reacties

Gast

Verse poeder!!

Hopelijk kan ik over een paar weken nog een paar keer gaan oefenen in Winterberg.
Anders moet ik naar snowworld waar ik niet veel zin in heb:(...

Gast-4201 | 19-12-2013 - 08:19

Gast

Ik ga naar zell am see, waarschijnlijk te oostelijk voor wat sneeuw. Blijft de sneeuw de komende week nog wel goed of wordt het gezien de temperatuur problematisch?

Gast-4202 | 19-12-2013 - 08:25

Gast

Wij gaan morgen naar chatel,
Waarschijnlijk teveel nw voor veel sneeuw. We hopen dat er toch nog een mooi laagje gaat vallen.

Gast-4203 | 19-12-2013 - 08:36

Gast

Dinsdag naar Villars-sur-Ollon. Zo te zien gaat het eerste kerstdag serieus sneeuwen!!! Sneeuwkettingen meenemen!

Gast-4204 | 19-12-2013 - 08:40

Gast

Ook wij gaan morgen Châtel, hopelijk valt er iets meer dan wat hij nu aangeeft, en weet iemand of je daar ook sneeuwkanonnen hebt?

Gast-4205 | 19-12-2013 - 08:45

Gast

@gast 4205, er zijn inderdaad sneeuwkanonnen in Chatel en de rest van het skigebied portes du soleil.

Gast-4206 | 19-12-2013 - 08:46

Gast

Goedemorgen hoeveel denk je dat er ongeveer in Damuls (Vorarlberg) gaat vallen vandaag en morgen :-)

Gast-4207 | 19-12-2013 - 08:48

Gast

o cm , in het oosten valt niets of weing

Gast-4208 | 19-12-2013 - 08:55

Gast

Zitten nu in Avoriaz. Tot nu toe was het skiën prima te doen. Voor de chatelgangers, pre la joux, linga en richting avoriaz is het prima skiën. Superchatel is echter helemaal bruin en ik denk dat de sneeuw die er gaat vallen nog niet voldoende is om het open te gooien. Maar alles wat open is ligt er prima bij.

Gast-4209 | 19-12-2013 - 08:56

Gast

@Johann, "Ten oosten van de Vorarlberg en Tirol wordt weinig tot geen neerslag verwacht door de tegenwerking van de hogedruk". Betekent dat voor de gebieden in de Voralberg dus geen nieuw sneeuw (of nauwelijks sneeuw), of pikken die nog net even voldoende wat mee om toch een mooie verse laag te hebben?

gr Laurens

Gast-4210 | 19-12-2013 - 09:15

Gast

goedemorgen. Wat betekenen deze vooruitzichten voor Superdevoluy? We vertrekken morgenavond, maar vooralsnog lijkt er nog niet veel te liggen,

Gast-4211 | 19-12-2013 - 09:16

Gast

Deprimerend voor de mensen die in Oostenrijk tijdens kerstverlof hebben geboekt.

Gast-4212 | 19-12-2013 - 09:20

Gast

inderdaad, zeer deprimerend

Gast-4213 | 19-12-2013 - 09:30

Gast

Mensen willen jullie alsjeblieft is een keer ophouden met constant hier onder het weerbericht te vragen hoe het nou precies met jouw wintersport locatie er aan toe is en wat de verwachtingen zijn? Je leest hier boven al een uitgebreid weerbericht en daarnaast kun je op deze site de weer verwachting van jouw wintersport bestemming opzoeken, met veel informatie tot in detail.

Daarnaast, denkt men nou echt dat de meteoroloog de tijd heeft om iedereen zijn vraag over zijn of haar skigebied te beantwoorden? Bovendien baseert hij zich ook op de weermodellen, en de output van die weer modellen wordt dus weergegeven in de voorspelling als je even de moeite neemt je wintersport bestemming op te zoeken op deze site.

Ik heb daarnaast een vraag die (denk ik) wel relevant is, ook voor anderen:

Beste Johann,

Zou je mij kunnen vertellen hoe het de komende dagen zit met de dauwpunten? Zoals al eerder aangegeven door jou verteld de temperatuur eigenlijk maar een deel van het verhaal, en nu zie ik dat de sneeuwval grenzen dus wel akelig hoog liggen en dat logischerwijs hetzelfde geldt voor te temperatuur, maar zijn de dauwpunten ook hoog de komende dagen, of valt dat nog mee? Het maakt immer niet uit voor de sneeuw of het een paar graden boven 0 is zolang de dauwpunten maar niet te hoog zijn maar nog lekker laag, dan smelt de sneeuw niet ook al is het boven het vriespunt.

Gast-4214 | 19-12-2013 - 09:32

Gast

Dauwpunten gaan ook positief worden aangezien er invoer komt van vochtige lucht.

Gast-4215 | 19-12-2013 - 09:35

Gast

Zekerst als je ziet dat in het westen pakken sneeuw gaan vallen en als de buien Oostenrijk naderen oplossen in het niets.

Gast-4216 | 19-12-2013 - 09:38

Harm R.

Natuurlijk mogen andere mensen wel vragen stellen, maar Gast-4215 heeft wat mij betreft gelijk dat het onzin is dat iedeeren een custom weerbericht voor zijn of haar wintersportlocatie opvraagt. Het bericht wat de weermannen geven is uitgebreid genoeg en als men zich heel even verdiept in de exacte ligging van de bestemming dan kom je zelf al een heel eind..

@ Johann en Michael, dank voor alle berichten tot nu toe en alles wat nog komen gaat, vooral in deze (voor velen) spannende periode..

Harm R. | 19-12-2013 - 09:49

Harm R.

Herstel, ik bedoel Gast-4214 ;)

Harm R. | 19-12-2013 - 09:49

Gast

voor die ''luierik'' die vroeg wat de verwachtingen zijn in Superdevoluy : met een klein beetje opzoekingswerk had je kunnen zien dat het er daar heel goed uitziet de komende dagen www.sneeuwhoogte.nl/wintersport/frankrijk/alpes%20du%20sud/d%C3%A9voluy/superd%C3%A9voluy/weer

Gast-4220 | 19-12-2013 - 09:56

Gast

Misschien een beetje goede hoop in het vooruitzicht en eind volgende week voor Oostenrijk ook een kerstverassing , laat ons hopen dat dit uitkomt.

Gast-4221 | 19-12-2013 - 09:56

Gast

Iedereen mag vragen stellen maar, zoals gast 4214 terecht opmerkt, slechts over algemene zaken en niet over zijn of haar eigen skigebiedje. Die info valt te halen uit de algemene weerschets van het weerteam en in de verwachtingsoverzichten per plaats op de site.

Gast-4222 | 19-12-2013 - 09:56

Gast

Eerste vlokken op webcam MeribelMottaret gespot: www.meribel.net/nc/ski-2011/outils/webcams.html.
Morgen die kant op.
Dank weer voor weer een helder en leerzaam weerbericht.
Hans

Gast-4223 | 19-12-2013 - 09:56

Gast

Welke voorspellingen komen meer uit en zijn het meest betrouwbaar ? die van het ECMWF of die van het GFS ?

Gast-4224 | 19-12-2013 - 09:59

Gast

Ik had beter in Frankrijk geboekt voor Kerstverlof in de plaats van Oostenrijk , maar ja daarvoor is het nu te laat. Bij boeking waren de condities en vooruitzichten voor frankrijk heel slecht en Oostenrijk beter , nu is het net omgekeerd , het blijft altijd een gok .

Gast-4225 | 19-12-2013 - 10:05

Gast

beste Johan:

Welke van beide weersmodellen die je beschrijft - GFS (veel sneeuw volgende week) of ECMWF(juist overgang naar droog weer rond of na Kerst) is gemiddeld genomen het vaakst in lijn met de werkelijkheid?

Dank alvast voor je antwoord.

Gast-4227 | 19-12-2013 - 10:10

Anja de Bont

Hallo allemaal helemaal mee eens. Harm en gast 4214 . Verder alles weer super uitgelegd! Ook ik heb de eerste sneeuw gespot op de webcams van Valthorens, waar wij morgenavond heen reizen. Thanx Anja

Anja de Bont | 19-12-2013 - 10:13

Johann

@Gast-4224 Over het algemeen scoren beide modellen even goed. ECMWF rekent met wat hogere "oplossing" (resolutie -raster) maar voor de Alpen maakt dat niet veel uit. Beide globale weermodellen zijn zeer grof en zien de Alpen(bergen) als een soort bult in een laken. Daarom zijn de hoog opgeloste resolutie modellen veel beter, die werken met een veel kleiner raster. Nadeel is weer dat die slechts tot 3 dagen in het vooruit rekenen en ons nu dus niet veel verder helpen ! Gr

Johann | 19-12-2013 - 10:13

Gast

Ik redeneer dat het Europees model, jammergenoeg, betrouwbaarder is aangezien het gaat voorspellingen van het weer in Europa. waar zij dus volgens mij meer kennis en statistische data over beschikken dan het Amerikaanse weeragentschap.

Gast-4230 | 19-12-2013 - 10:14

Gast

Sinds vorige week heb ik al geschreven : na de kerstdagen jestraem naar het zuiden met als gevolg meer kans op winterweer, ik gok nog altijd op hetzelfde , ik denk vanaf 28-29 december

Gast-4232 | 19-12-2013 - 10:28

Gast

Precies, deze verwachtingen zijn vaak nog betrouwbaarder omdat men bekend is met de omgeving en de invloeden....

Gast-4233 | 19-12-2013 - 10:29

Johann

@All Net nog eens de langetermijn (tot 29-12) neerslagkaarten van het ECMWF bekeken. Opvallend ook volgens dit model de enorme neerslaghoeveelheden in het zuiden van Frankrijk (centraal massief) en de zuidelijke Franse Alpen. Lokaal wordt er hier tussen de 200 en 250mm berekend (!!) . Omgezet in poeder gaat dat in de bergen hogerop 150 tot 200cm opleveren. Nu alleen nog hopen dat de sneeuwvalgrens niet te hoog gaat uitpakken. Gr

Johann | 19-12-2013 - 10:44

Sneeuwhoogte.nl

@alle anonieme reageerders! Graag het verzoek op zijn minst je voornaam te melden.

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking!

Sneeuwhoogte.nl | 19-12-2013 - 11:19

Koen van Rijn

Dit zijn goede "zonnige" berichten! Deze site intersiveert de voorpret aanzienlijk. Bedankt weermannen!

Koen van Rijn | 19-12-2013 - 11:24

Niels  van Bockel

@Johann, dit worden spannende dagen voor ons allen! Op dit moment zie ik al neerslag in de vorm van sneeuw vallen op de cams! Ziet er goed uit in Frankrijk! Ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt de komende dagen!

Gr Niels

Niels van Bockel | 19-12-2013 - 11:31

Johann

@All -korte update: iInmiddels is de GFS06 uitdraai binnen. Deze uitdraai, die rekent met wat minder data invoer, ligt in lijn met die van vanmorgen. Dus opnieuw veel sneeuw (met mogelijke "retour d est) voor de westelijke en zuidelijke en wellicht later ook oostelijke Alpen. Vanmiddag maar even met zijn allen stevig duimen dat dit vanavond ook nog op de kaarten staat en ook het ECMWF meegaat. Gr

Johann | 19-12-2013 - 11:43

Peter H

Beste Johan,

Jullie spreken altijd over de alpen maar deze keer ga ik naar Italië en als ik mij niet vergis zijn dat de dolomieten. Moet ik deze rekenen bij de zuid alpen of is dit toch nog een apart verhaal?

Peter H | 19-12-2013 - 11:44

Sneeuwhoogte.nl | Michael

nl.tinypic.com?ref=288z3on" target="_blank">i39.tinypic.com/288z3on.jpg" border="0" alt="Image and video hosting by TinyPic">

ECMWF neerslagprognose op 1e kerstdag rond 12.00 uur. Zwaar sneeuwsignaal voor Franse en delen van het zuidelijk Alpenmassief. Het wordt uitermate spannend! ( Bijgevoegd kaartje wordt niet in de App getoond!) Gr Michael

Sneeuwhoogte.nl | Michael | 19-12-2013 - 11:49

Johann

@Peter Dolomieten mag je rekenen onder de (oostelijke) zuid Alpen. Moeten het dus hebben van Südstau ! Gr

Johann | 19-12-2013 - 12:14

Gast

das mooi want pozza di fassa is ook dolomieten dus krijgen die er ook van langs....
ik ga er zeker voor duimen...morgenavond de bus in en paar dagen"in" boarden om dan hopleijk van veel poeder te mogen genieten

Pieter

Gast-4246 | 19-12-2013 - 12:51

Gast

Heerlijk om op de webcams nog eens vlokjes naar beneden te zien dwarrelen in de Franse alpen. Bedankt voor de topweerberichten :)

Matthias

Gast-4247 | 19-12-2013 - 12:53

Gast

Beste Michael en Johan,

Wellicht is het een idee om op de site van sneeuwhoogte.nl aan te geven wat jullie precies verstaan onder noord, zuid, oost of westelijke Alpen doormidden van kleuren of lijnen op een kaart van de Alpen. Weet ik ook direct waaronder Damuls (Vorarlberg) valt. Bedankt voor de weerberichten elke dag.

Vriendelijke groet,
Rudy

Gast-4248 | 19-12-2013 - 13:01

Niels  van Bockel

@ Johann, in hoeverre is het hogedrukgebied die ons weken lastig heeft gevallen (in de zin van: geen sneeuwval) nu verdwenen? Of is ze deels opgeschoven? Heeft of kan dat hogedrukgebied nog invloed hebben op het lagedrukgebied wat nu binnen komt drijven via de zuid-westelijke alpen? Wat is per definitie sterker, het lage of hogedrukgebied?

Gr Niels

Niels van Bockel | 19-12-2013 - 13:05

Harm R.

@Gast-4248 - Rudy

Dat staat er al. Je ziet in het weerbericht de woorden "westelijke Alpen" en "oostelijke Alpen" in het oranje staan (op de website althans, met de app is dat volgens mij niet zo) en als je daar met je cursor op gaat staan zie je wat daaronder valt..

Harm R. | 19-12-2013 - 13:10

Phil ip

@Johann, Ik vraag mij af wat het gaat doen met de kwaliteit van de sneeuw de eerstvolgende dagen ( 21/12, 22/12, 23/12 ). Gaat er dan pap sneeuw ontstaan of valt dit wel mee?

Ik zit in de regio Saalbach en de hoogtes zijn daar van 1000m tot 2100m. Maak mij nu toch een beetje zorgen of we nog deftig kunnen skien, de kinderen krijgen bv 5 dagen les.

Phil ip | 19-12-2013 - 13:36

Gast

Op buienradar mooi (afhankelijk van waar je gaat skien natuurlijk) te zien hoe het regen/sneeuwfront zich stukloopt op de westelijke alpen. Tergend langzaam richting Meribel. Hopelijk blijven er nog wat sneeuwvlokken inzitten voor dit gebied.
Hans

Gast-4252 | 19-12-2013 - 13:40

Gast

Avoriaz sneeuwt t op dit moment goed door. Volgens lokaal weerbericht gaat t morgen ook door dus geen zorgen. Oke er ligt minder dan voorgaande jaren maar dat was boven normaal. Let op op de lokale radio hebben ze het over de minst stabiele sneeuw van de afgelopen 20 jaar. Daniel

Gast-4254 | 19-12-2013 - 14:40

Gast

Grappig kijk je bij gerlos op weeronline zie je voor de komende 2 weken geen sneeuwval ! Uur later geeft hij een volle week sneeuw aan na de kerst!

Gast-4255 | 19-12-2013 - 15:07

Johann

@Rudy Zoals Harm ook al opmerkte kun je informatie verkrijgen door met de muis op de "oranje" tekst in het weerbericht te gaan staan en - of staat vermeld in de "Wiki" (onder het weerbericht bij "Gebruikte termen in dit weerbericht") . Evt kan men daar ook zoeken op bep. items. Gr Johann

Johann | 19-12-2013 - 15:11

GJ Dannenberg

De eerste vraag wordt totaal niet op gereageerd maar voor mij is dit eigenlijk het zelfde.
Ga pas in de voorjaarsvakantie naar Flachau maar sneeuw in Winterberg zou wel welkom zijn.
Dan kunnen de kids het weer even oefenen.

Groetjes GJ D


GJ Dannenberg | 19-12-2013 - 15:24

Gast

Dus hieruit kan ik afleiden dat de dolomieten ook een verse laag krijgen vandaag en morgen ?

Gast-4258 | 19-12-2013 - 15:56

Nol Willems

Dus de dolomieten krijgen ook een verse laag vandaag en morgen ? 'Was net niet aangemeld'

Nol Willems | 19-12-2013 - 16:00

Johann

@GJ Oha, was dat een vraag ;-) ?! Zodra de situatie in Winterberg, de Duitse middelgebergtes en evt Nederland -België er naar is dan pakken we dit dit mee (zoals we ook al deden). Gr

Johann | 19-12-2013 - 16:07

Johann

@All: Mooi hè ! :-) "Les chutes de neige ont bien débuté,..." Alles volgens plan ! Eerste sneeuw in Orcieres 1850

s1143.photobucket.com/user/cjgeers/media/orcieres1850-1.jpg.html" target="_blank">i1143.photobucket.com/albums/n635/cjgeers/orcieres1850-1.jpg" border="0" alt=" photo orcieres1850-1.jpg"/>

Johann | 19-12-2013 - 16:13

Gast

Wat een ellende voor de noordkant van de Alpen....
We zitten 2 weken in berwang, ga al 30 jaar, maar zo slecht heb ik het nog niet meegemaakt.
Ze zeggen dat je de vakantie er niet door moet laten verpesten, maar leuk is anders....

Gast-4262 | 19-12-2013 - 16:21

evert brink

Volgens mij zijn er op bepaalde sites belangen in het spel !!!

evert brink | 19-12-2013 - 16:25

Phil ip

@Johann, Ik vraag mij af wat het gaat doen met de kwaliteit van de sneeuw de eerstvolgende dagen ( 21/12, 22/12, 23/12 ). Gaat er dan pap sneeuw ontstaan of valt dit wel mee?

Ik zit in de regio Saalbach en de hoogtes zijn daar van 1000m tot 2100m. Maak mij nu toch een beetje zorgen of we nog deftig kunnen skien, de kinderen krijgen bv 5 dagen les.

Phil ip | 19-12-2013 - 16:32

Gast

Leuke site

Gast-4265 | 19-12-2013 - 16:36

Johann

@Phil Ik zou me, net als de kinderen, geen zorgen maken. Vooral wat hoger op gewoon goed sneeuwcondities en mocht er nog wat bij gaan vallen dan natuurlijk helemaal genieten. In hoeverre Saalbach ook nog sneeuw gaat meepakken zullen we nog even moeten afwachten. De grote bups is vooralsnog aan de Franse Alpen toebedacht. Gr

Johann | 19-12-2013 - 16:38

Phil ip

Of ben ik genoodzaakt naar de Kitzsteinhorn te trekken?

Phil ip | 19-12-2013 - 16:39

Phil ip

Als ik dat zie wat daar gaat vallen, en de komende dagen aan de zuidkant moet ik toch echt balen.
Is echt........Denk niet dat tijdens mijn vakantie nog iets van sneeuw zal vallen in Saalbach. Ben de 27ste terug weg naar huis. Volgende keer boek ik ergens in Zermatt ;-)

Phil ip | 19-12-2013 - 16:42

Johann

@Philip Waarom niet meteen naar de Alpes Maritimes, Alpes de Sud of ergens anders in de zuidwestelijke Alpen. Sneeuw verzekerd en "Poeder alarm" van kracht :-) Gr

Johann | 19-12-2013 - 16:46

Phil ip

Voor de komende dagen wel ja.
Mijn vakantie is al gepland.
Met de kids en familie 21/12/-27/12 - Saalbach
23/01-27/01 - Zillertal
13/02 - 17/02 - Winterberg
Mss nog ergens tijdens de krokus.
De familie gaat voor de 1ste keer mee en vindt het spijtig dat er niet wat meer sneeuw ligt of zal vallen ;-)

Phil ip | 19-12-2013 - 16:51

Gast

Maak je niet druk, er ligt zat sneeuw in saalbach. Gewoon super skien.

Gast-4271 | 19-12-2013 - 17:03

Gast

Beste johann
Waar val st. Moritz onder, ook onder de zuid-alpen? Ik zie namelijk dat daar het meeste sneeuw van zwiterland gaat vallen, denk jij dat ook?
Gr
Ruud

Gast-4273 | 19-12-2013 - 17:03

Johann

@Ruud St Moritz (Graubünden) ligt meer inner-alpin maar moet het vooral ook hebben van de Südstau. Kan dus goed zijn dat daar de meeste sneeuw van Zwitserland gaat vallen. Gr

Johann | 19-12-2013 - 17:20

Johann

@Alle sneeuwliefhebbers Net even snel de eerste kaarten van de nieuwe GFS gezien. Model blijft mooi zijn lijn trouw ! Straalstroom koerst steeds zuidelijker en depressies (storingen) duiken vanaf woensdag de Alpen en het Middellandse Zee gebied in (Genualaag). Nog maar even niet te vroeg juichen maar iig pos. berichten met sterk toenemende sneeuwkansen ! Straks het ECMWF, wat gaat dit model doen? Ik ben even een paar uur uit beeld maar probeer iig later op de avond nog een update te geven en wellicht ziet Michael ook nog even kans om te "updaten" Gr

Johann | 19-12-2013 - 17:40

Gast

Dag Johann - hoe staat het in het mooie Oberwallis. Fohn of op hoogte (saasdal) ook al sneeuw

Gast-4276 | 19-12-2013 - 18:12

Gast

Complimenten voor de 'weermannen'! Vooral de updates gedurende de dag zijn top zeg! Blijft leuk om elke dag weer te volgen :-)! Zelf ga ik 4 januari naar Chatel.... Mag ook nog wel wat bij vallen.

Gast-4277 | 19-12-2013 - 18:23

Greet ☀️

Man man wat is dit spannend! Ik volg het hier op de voet :-)

Greet ☀️ | 19-12-2013 - 18:24

Gast

Inderdaad: zeker complimenten voor de weermannen! Fijn dat jullie steeds updates geven en ook nog in taal die voor mij als leek volgbaar is :-)! Ook hier wordt t op de voet gevolgd...komende 2 weken Salzburgerland dus na de laatste update iets hoopvoller :-)!! Grtjes en allemaal fijne wintersport , Marjolein

Gast-4279 | 19-12-2013 - 18:50

Sneeuwhoogte.nl | Michael

@All Van mijn kant door omstandigheden helaas geen update vanavond. Hoop dat Johann straks nog even tijd heeft. Met vr gr Michael

Sneeuwhoogte.nl | Michael | 19-12-2013 - 19:20

Gast

Hallo hier in les gets toch wel regen onder de 1400m. Ze geven voor vannacht maar 5 cm met dalende sneeuwgrens tot 900m Dus voor de laag gelegen pistes een probleem. De mensen zitten hier met de handen in hun haar! Ook na kerst geven ze een pak neerslag met een hoge vorstgrens. Dus problemen. Het gaat druk worden in het hoger gelegen Avoriaz!

Gast-4281 | 19-12-2013 - 19:51

Nol Willems

Johann, kun je nog wat meer uitleg geven of de dolomieten vandaag en morgen (veel) sneeuw krijgen ? Wij gaan morgen naar vigo di fassa

Nol Willems | 19-12-2013 - 20:07

Gast

Gast 4255 , kijk nu weer eens op weeronline en naar gerlos, is weer helemaal veranderd nu geven ze weer helemaal niks aan ,en het mooiste is dat er in konigsleiten dorpje verderop een compleet ander weer wordt aangegeven dan als gerlos ,, het veranderd met het uur... Weermannen kunnen jullie al wat meer vertellen over Oostenrijk (Tirol) na de kerst !

Gast-4283 | 19-12-2013 - 20:17

Nol Willems

@gast-4284 daar klopt geen bal van, om het uur heb je andere omstandigheden

Nol Willems | 19-12-2013 - 20:50

Gast

Modellen zien er na kerst ook steeds beter uit voor oostenrijk, hopen dat het uit komt!

Gast-4286 | 19-12-2013 - 20:50

Joost1802

Morgen vertrekken wij naar Les Menuires. Hebben er enorm zin in. En al die wisselende voorspellingen van de afgelopen dagen, maken het vooral spannend. De afgelopen jaren steeds tijdens de vakantie heel veel sneeuw gehad, zou het nu weer zo zijn? Michael en Johann, prima site met steeds een goede uitleg. Voor iedereen fijne kerstdagen en al degene die ook gaan skiën, veel plezier.

Joost1802 | 19-12-2013 - 20:52

GJ Dannenberg

@Johann nog bedankt voor je antwoord op Winterberg vind trouwens jullie site en actuele updates super lees elke dag met veel plezier als voorpret op onze wintersport.

Groetjes GJ D

GJ Dannenberg | 19-12-2013 - 20:54

Gast

Zo te zien op de gfs ziet het er voor Oostenrijk ook steeds beter uit zeker richting het nieuwe jaar, dalende temp en neerslag van betekenis

Gast-4289 | 19-12-2013 - 21:02

Gast

Actueel in Tirol:
Hoge bewolking, droog, 2 Gr. +.
Klopt ook met ORF weer bericht. Morgen beetje regen voorts zeker tot en met kerstavond droog, zonnig en zacht.
Ook in Stubaital wordt piste duidelijk slechter. Overal liggen inmiddels steentjes. Hedenmiddag zelf getuige van. Schade onderkant ski 's.
Gr. Bertil.

Gast-4290 | 19-12-2013 - 21:36

Gast

Wij zitten momenteel in Fiss ( serfaus, ladis) afgelopen dagen ontzettend mooi weer gehad. Sinds vandaag bewolkt.
Grote verbindingspistes geopend en goed van kwaliteit, al hoewel het nu wel tijd wordt voor een vers laagje. Kinderland ook prima. komen hier al aantal jaren de week voor kerst, maar nog nooit meegemaakt dat er zo weinig sneeuw lag. Hopelijk gaat er hier ook nog wat bijvallen voor de feestdagen.
Weermannen dank voor jullie updates!!

Gast-4291 | 19-12-2013 - 22:27

Gast

Als ik de verschillende sites mag geloven gaat het vanaf 24 december zo onbenullig hard dumpen in Italie. Voor de helft zou ik ook tekenen :-) Maar het is nog ver weg, dus de bekende slag om de arm houden...

Gast-4293 | 19-12-2013 - 22:34

Gast

Wij vertrekken op zaterdag naar Fiss. Goed om te lezen dat de pistes nog redelijk zijn. Maar we hopen ook zooooo op een vers laagje sneeuw! Hopelijk zijn de voospellingen voor dit gebied iets positiever morgen. Wij gingen altijd naar Zwitserland maar op advies van vrienden besloten we dit jaar naar Oostenrijk te gaan. Heb er nu eigenlijk spijt van.....:(

Gast-4294 | 19-12-2013 - 22:46

Niels  van Bockel

@Gast-4294, ik ben in maart 2013 nog in Oostenrijk geweest. Mooi weer gehad, goeie piste's maar ook veel slush.. Dit jaar op advies naar Frankrijk en hebben het hogerop gezocht (Belle Plagne, 2050m). Tot nu toe denk ik dat wel geluk hebben. Maar ik denk dat het met elke wintersport wel een beetje is.. De ene keer sneeuwt het hier, de andere keer daar. En je zult net zien dat je daar dan net naar toe gaat. Ik hoop voor alle mensen die naar Oostenrijk, Zwitserland of Tsjechië gaan, dat er ook nog wat bij komt!

Gr Niels

Niels van Bockel | 19-12-2013 - 23:16

Johann

@Gast-4276 Zoals ik al aangaf in het weerbericht en ook al bang voor was heeft de föhn tnt de neerslag in het Oberwallis tegengehouden. Afgezien van een enkele drup of vlok hogerop geen neerslag. Daarvoor in de plaats wel behoorlijk dooi vandaag, akt. 3.2 °C en in het dal met föhn 8°C. Wordt er hier al met al niet beter op zo, Gr

Johann | 19-12-2013 - 23:18

Niels  van Bockel

Toevoeging: Volgens mij lees ik veel berichten dat het over het algemeen zeer meevalt in de bovengenoemde landen! Piste's zijn best goed te doen!

Niels van Bockel | 19-12-2013 - 23:18

Johann

@All -Update Helaas blijft ook het ECMWF min of meer bij hetgeen we vanmorgen al zagen. Opvallend daarbij een sterk föhnfase rond de kerst aan de oostelijke noordelijk Alpen en zeer zacht. Donderdag tijdelijk wat kouder. Daarentegen vanaf woensdag een stuk koeler naar het westen toe en aan de zuidkant met opkomende neerslag, lokaal gaat er volgens dit model zeer veel neerslag (sneeuw) in de West en Südstau van de Alpen vallen (lokaal 175-200mm). Gr (Kaartje met cum. neerslag vlgs het ECMWF tot 27-12)

s1143.photobucket.com/user/cjgeers/media/ec12-kerstafter.jpg.html" target="_blank">i1143.photobucket.com/albums/n635/cjgeers/ec12-kerstafter.jpg" border="0" alt=" photo ec12-kerstafter.jpg"/>

Johann | 19-12-2013 - 23:35

Niels  van Bockel

@Johann, dank voor je update zo laat op de avond :-)! Ziet er goed uit voor ons. Helaas wat minder voor de Oostenrijkgangers..

Niels van Bockel | 19-12-2013 - 23:45

Johann

@Niels Inderdaad, toch moeten we tav de ontwikkelingen van eerste kerstdag nog een hele flinke slag om de arm gaan houden vwb de details (föhn, neerslag, sneeuwvalgrens etc etc) Probleem waarmee we te maken hebben is dat de tijdspanne tot dato nog erg groot is en we nog niet de zgn meso-modellen (modellen met een veel hogere resolutie) kunnen raadplegen. Laten we dus maar even gewoon deze trend zoals die er nu ligt aanhouden. Morgenochtend hopelijk dan wat meer duidelijkheid. Denk dat ik maar extra vroeg opsta in een poging om alles te "ontrafelen". Pffff. Grüsse in die Nacht

Johann | 19-12-2013 - 23:54

Phil ip

Wat met de straalstroom is deze terug noordelijker? ECMWF zat er ook naast tot ze vandaag hebben aangepast. GFS zat een aantal dagen ervoor al juist. Laten we hopen ;-) Kaartje is van 27/12, vanaf wanneer begint de neerslag?

Phil ip | 20-12-2013 - 00:02

Gast

Kijk weer uit naar je weerbericht morgenvroeg. Hoop elke dag weer op goed nieuws voor Oostenrijk!

Gast-4302 | 20-12-2013 - 00:02

Phil ip

Over ECMWF bedoel ik met de neerslag vandaag en morgen.

Phil ip | 20-12-2013 - 00:03

Gast

Ja, dat hoop ik ook!! En vooral ook voor de lager gelegen gebieden...#fingerscrost

Gast-4304 | 20-12-2013 - 07:08

Gast

Immens aan het sneeuwen in de Franse Alpen !!!

Gast-4305 | 20-12-2013 - 07:31

Gast

Eerste kerstdag rijden we naar Oostenrijk,maar nu met een beter voorgevoel, dan voor een paar dagen.Ik hoop dat je voorspelling uitkomt Johan. Complimenten voor de met smaak omschreven sneeuwberichten.

Tom / Uden

Gast-4352 | 20-12-2013 - 13:36

naar boven

Reageren

Wil je reageren, dan dien je eerst in te loggen of te registreren.


Om Sneeuwhoogte.nl goed te laten functioneren worden cookies gebruikt. Bekijk hier ons privacy- & cookiebeleid. akkoord